En bilägarens vän

19 augusti 2020
william eriksson

När man som bilägare hittar en riktigt bra bilverkstad så är det som att ha fått en högvinst. Det handlar inte enbart om att reparationer ska utföras på rätt sätt och till rätt pris utan det handlar även om tillgänglighet, service och att man kan kommunicera på ett sätt som kunden förstår och trivs med.

Det kan vara viktigare än något annat när det gäller en bilverkstad eftersom kunderna ofta inte kan något om bilar, men ändå är beroende av sin bil och oftast har en rädsla för att reparationen ska bli dyrare än vad de önskar eller har råd med.  

 

Viktigt med nåbarhet

En bilverkstad i Stockholm tjänar mycket på att vara nåbara för kunder när de hör av sig. Även om man inte är så pass stor så att man kan ha någon som enbart svarar i telefonen så är det viktigt att man alltid försöker svara eller ringa tillbaka om man missar samtalet. En bilverkstad som är svåra att få tag på kan förlora många kunder i längden eftersom man som kund ofta kan vara i akut behov av hjälp eller råd när man ringer.

Svarar inte en bilverkstad så ringer man helt enkelt bara en annan istället som faktiskt svarar, och då är kunden förlorad.  

 

Ge snabba råd

Ibland kan man som bilverkstad tjäna på att ge kunder snabba råd via telefonen istället för att ta in bilen för reparation. Det kan vara något som man som bilägare missat och som kanske inte behöver reparation eller så kan man genom råd klara sig fram tills man har en bokning hos bilverkstaden.

Men det kan även vara så att en bilägare ringer om ett problem som bilverkstaden förstår är så allvarlig att man måste råda kunden att genast begära bärgning för att få felet åtgärdat. Ett missljud kan nämligen vara en blivande allvarlig skada.  

Fler nyheter